رواية الريان الفصل الثامن 8 بقلم شغف الاعصار


 رواية الريان الفصل الثامن 8 بقلم شغف الاعصار


في البيت ...

كانت تجلس سندس تضع قدم فوق الاخري ونادت وقالت:بت يا فيروز يابت

فيروز طلعت من المطبخ:نعم

فيروز:اعمليلي كوبايه قهوه

فيروز:حاضر وذهبت وبعد قليل جات بالقهوه 

سندس بتمد ايديها تاخد القهوه فجأه وقعت على يد فيروز صوتت فيروز جاء على اثرها ريان 

ريان ذهب بلهفه على يد فيروز:أنتِ بخير حصل اي 

سندس بدموع مزيفه:يعيني يابنتي معلش يابنتي روح بسرعه يا ريان جيب ثلج ذهب ريان ليحضر الثلج وجابه ومسك كف فيروز ونفخ به ووضع الثلج برفق ولكنها كانت تتألم فامسك بها وطلع على غرفتهم ووضع لها مرهم وقال لها تستريح شويه وخرج 

ريان بغموض:مش مراتي يا مرات عمي اللى يتعمل فيها كده وخرج 

سندس بخوف:اكيد مشكش انو انا اللى وقعتها اكيد هو هبعرف منين انا بس متوتره

في الكليه ...



عاصي :يا انسه قومي انا كنت بقول اي 

وقفت مهره:احم حضرتك مكنتش مركزه

عاصي بعصبيه:بره علشان تبقي تركزي 

مهره:يا دكتور انا 

عاصي:قولت برررره 

لما مهره اشيائها وقبل ما تخرج نظرت لعاصي وعيونها مليئه بالدموع ألمت قلبه كثيرا 

خرجت إلى الكافتيريا وبعد وقت نظرت وجدته يذهب إلى مكتبه قالت لازم تروح وتشوفوه وذهبت اليه وخبطت على الباب 

عاصي:ادخل

دخلت وقفلت الباب



عاصي:نعم يا انسه 

مهره:انت طردتني ليه

عاصي:علشان تبقي مركزه

مهره:ماشي يا عاصي ماشي وكنت هتفتح الباب وتخرج لكن امسك عاصي يدها بقوه ولف وشها ليه وقال بقليل من الغضب:دخل شعرك كويس في الطرحه

مهره ببرود:اظن دي حياتي يا دكتور وانت ملكش فيها 

عاصي بغضب:مهره انا دلوقتي بكلم بهدوء دخلى شعرك واخرجي وذهب إلى مكتبه وهي نفخت بضيق ودخلته وطلعت وهو نفخ بضيق :قال عيزاني اسيبها في المحاضره والولد ابن ****يقعد مبحلق فيها دا كويس انو جات على طردها ومجتش اني ارتكب جريمه شكل الايام الجايه صعبه

عند عدي ذهب إلى بيتها ولم يجدها وكان في ذلك الوقت جاء بعض الفتيات لكي يضعوا بعض ادوات التجميل ويلبسو فجر وكانت مستسلمه لهم لأن كل طاقتها ذهبت وذهب عمها ومسكها ومشيت خلفه بكل استسلام وذهبوا عند المأذون

عمها:يلا يا شيخ اكتب الكتاب

بدأ المأذون بوضع المنديل وجاء وقت سؤال العريس وقال انو موافق وجه وقت سؤال العروسه

المأذون:هل تقبلينه زوجك 

فجر نزلت دموعها على وجنتيها بحرقه وكانت تصوب نظرها للباب على أمل أحد يأتي وينقذها أعاد المأذون السؤال وهي لا حياه لمن تنادي امسك عمها كف يدها بقوه فنظرت له نظر لها نظره تحذير 



المأذون:شكلكم اجبرينها على الزواج 

عمها:لا يا شيخ بس هي متوتره عروسه بقي يلا يابنتي قولى انك موافقه 

فجر:م وفجأه دخل عدي و كان يضع نظرات الشمس ويديه بجيوبه اخرج يده من جيبه ونزع نظراته

وقال بنظرات حاده وبارده:مش برده مينفعش واحده متجوزه جوزها عايش وطلقهاش أنها تتجوز والا اي يا شيخنا

عمها:متجوزه ازاي اه يابنت****وكان لسه هينزل بكف يده عليها ولكن امسك عدي يدع بغضب 

عدي:لا مش كده يا عمي هدي نفسك لبجيلك شوجر

نظر له عمها وانزل يده من يد عدي ونظر بغضب

عدي:شكله جالك الشوجر وأمسك يد فجر ومشي و هي بتمشي معاه وكانت مستسلمه وقبل انا يخرج ذهب ابن عمها ووقف قدامه

ابن عمها:فين اثبات انك اتجوزتها

عدي اخرج ورقه زواجهما من جيبه واعطها له 

عدي:عندك المأذون اهو واتأكد من صحتها وبالفعل طلعت صحيحه خرج عدي وحمل فجر لان وجد أنها لا تستطيع المشي ووضعها بداخل السياره واتصل بهمام 

همام:انت فين يابني

عدي:انا اتجوزت ورايح البلد


 

همام:طيب يابني الف مبروك اييي انت بتقول ايه

عدي:مع السلامه ياحاج واغلق الخط

سامر:في اي يا خوي وشك اصفر ليه

همام:عدي اتجوز 

سامر:عدي طب ازاي

همام:معرفش قال انو رايح البلد يلا نروح احنا كمان وخرجوا

عند عم فجر 

ابن عمها:ازاي يا بوي يخرج ما بينا واحنا منعملش حاجه 

عمها:افهم يا بجم ده شكله واصل جامد ومش هتعرف نعمل حاجه بس متخفش هنرجعها اصبر انت بس

ابن عمها:هصبر يا بوي وخرج 



في البيت...

وصلت مهره وطلعت غيرت هدومها ونزلت تحت وجلست وهي متعصبه ووصل بعدها عاصي وذهب وجلس بجنبها 

عاصي ببرأه:مالك بس يا مهرتي

مهره بصت ليه بغيظ:مليش وانا مش مهره حد 

عاصي:يااه دا أنتِ زعلانه وزعلانه جامد كمان 

مهره:اه عندك حق اصل جه دكتور جديد انهارده بس دمه ثقيل شبه

عاصي:اها معلش يا مهره سبيل العلم بقي وطلع وسبها متغاظه

عند فيروز قامت ونزلت وقعدت جنب مهره 

فيروز:مالك يا بت يا مهره 

مهره:هيشلني



فيروز:مين 

مهره:هو فيه غيره عاصي 

فيروز:ليه حصل اي 

وفجأه دخل عدي وهو شايل فجره 

فيروز ومهره ذهبوا له بالهفه:مالها فجر 

عدي:هقولكم بعدين وذهب ونيمها في غرفته ونزل ونزل عاصي 

مهره:اي اللى حصل 

عدي :انا اتجوزت 

قام عاصي بفرحه:لولولولوى الف مليون مبروك يا خويا والله فرحت لك وبعدين قال بزعل برده كده ياخوي متعزمنيش ماشي ياخوي وقالت ما انت لو بتعتبرني اخوك كنت عزمتتي عموماً شكرا ياخوي 

عدي:يا زفت افهم 

عاصي بغضب:مش عايز افهم وخرج بره القصر

عدي:الغبي 



الفصل التاسع من هنا



تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×